Saturday 19 May 2012

Surah Al-Fatihah :

Assalamu'alaikum  (^_^)

Saya ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang kelebihan / manfaat mengamalkan Surah Al-Fatihah.  (^_^) 
belajar dengan sebutan yang betul.
Mari kita singkap kelebihan / manfaatnya..



Kelebihan / manfaat Surah Al-Fatihah :-

1. Untuk menjaga keselamatan diri
  • Caranya : Surah Al-Fatihah itu dibaca satu kali dengan Surah Al-Ikhlas berserta 'Surah Mua'wwidzatain' (Surah Al-Falaq dan Surah An-Nass) sewaktu hendak tidur.
  • Allah S.W.T akan menjaga kita daripada segala perkara yang kita benci kecuali MATI. Insha Allah ~
2. Supaya bahagia dan selamat
  • Caranya : Bacalah Surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali setelah solat sunat qabliyah Subuh (solat sunat sebelum Subuh) secara terus menerus. 
  • Jika anda ingin pangkat keduniaan, Insha Allah akan berhasil. Jika fakir dapat kaya. Jika punya hutang dapat membayarnya. Jika sakit dapat sembuh. Jika lemah menjadi kuat. Jika merantau dapat kemuliaan dan ditakuti oleh musuh. Dicintai oleh semua orang sama ada lelaki ataupun perempuan. Semua ucapannya dipercayai oleh masyarakat dan diselamatkan daripada bencana. Insha Allah ~
3. Supaya banyak kebaikan dan hilang kesusahan
  • Caranya : Surah Al-Fatihah dibaca sebanyak 7 kali setiap selesai solat fardhu.
  • Allah S.W.T akan memberi banyak kebaikan dan menghilangkan segala kesusahan yang kita hadapi sama ada yang berkaitan dengan urusan dunia mahupun urusan akhirat. Insha Allah ~
4. Dimudahkan rezekinya dan berhasil apa-apa yang dihajatinya
  • Caranya : Baca Surah Al-Fatihah sebanyak 20 kali setiap selesai mengerjakan solat fardhu secara terus-menerus (tanpa berkata-kata).
  • Allah S.W.T akan memudahkan rezeki orang yang membaca itu dan Allah menjaganya dari segala yang membahayakan dirinya serta dimuliakan oleh orang lain. Malah, segala yang dihajatinya, Insha Allah, Allah akan mengabulkannya.
5. Sebagai ubat dari segala penyakit.
  • Diceritakan daripada Ibnu Abbas r.a, ketika Saidina Hassan bin Ali r.a jatuh sakit, Rasulullah S.A.W membaca Surah Al-Fatihah pada air sebanyak 40 kali, kemudian air itu disapukan ke muka Saidina Hassan bin Ali. Lalu disapukan pula ke kepalanya, tapak kaki dan tangannya. Dengan berkat pertolongan dan keizinan daripada Allah S.W.T, sakitnya segera sembuh.
Sumber ini diolah daripada : Buku Amalan Doa Menjelang Kiamat,
Terbitan Kharisma Sdn. Bhd

2 comments: